16/02/2016

Resepi donat tanpa telur. Mudah lagi sedap.

Hi.

First time saya nak share resepi ni. Resepi donat je pun. Hihi. Actually lama dah tangguh nak buat. Mula2 saya demam..pas tu ameena hat demam. Time ameena demam tu jadi leceh habis semua keja tak leh buat.

Resepi ni saya olah sendiri je pas google sana sini.. jumpa byk resepi then saya gabung2 jadi ler resepi saya yg memang cukup sesuai utk orang hat ada penyakit m ni. Hehe.

Bahan2.

1. Sepaket yis (mauripan)
2. Dua sudu marjerin
3. Dua sudu gula
4. Tiga sudu teh susu pekat manis
5. Air masak setengah cawan. (Suam2)
6. Tiga cawan tepung

Caranya

1. Dalam satu bekas, campurkan yis, susu pekat, gula dan air masak suam. Kacau rata jap then biarkan seketika.
2. Dalam bekas lain satukan marjerin dgn tepung. Gaul2 depa biaq mesra gitu.
3. Campurkan bahan2 dari bekas 1. Ke bekas 2. dan start uli doh sampai sebati elok bersatu depa semua.
4. Uli selama yg korang nak. Agak2 dah elok semua tak lekat kat tangan, biarkan doh tu. Tutup dengan towel lembab.
5. Dalam setengah jam doh dah naik, korang bolehlah start canai & terap ikut bentuk yg korang nak. Sebelum tu tumbuk2 doh tu sikit bagi angin keluar.
6. Goreng & gaulkan dengan gula. Siap untuk dimakan.

Selamat mencuba ya. Senang yg amat dan di jamin sgt gebu.

P/s : petua mak saya nak bg donat lembut uli selama mana yg boleh. Saya uli dlm setengah jam lebih gtu. X larat aihh sampai sado lengan i tau. Hihi


posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment