20/05/2013

cita-citaku yg tersembunyi

dah lama saya nak kongsi tentang cita cita saya dengan korang. ramailah sangat korang tu kenn... tak kisahlah. huhu. dulu masa kecik kecik asal cikgu tanya je pasal cita cita mesti nak jawab cikgulah, doktorlah, polislah. macam tu je kerjaya yang ada dalam dunia ni. tapi tu lah kan. nama pun kanak kanak. itu je lah yang dapat difikirkan. hihi.

sebenarnya to be honest saya seorang yang tak ada cita cita yang tepat. i mean cita cita saya selalu berubah ubah mengikut peredaran masa. nak jugak tulis peredaran masa. apakah.? kalau kawan kawan saya kebanyakan semua dah set mind diorang nak jadi apa even ada yg tak menjadi cita cita mereka tapi x ada kot macam saya yg x tetap pendirian ni.

masa saya ikut PLKN pernah terpengaruh nak jdi tenterà sekejap. saya? nak jadi tentera? sangatlah tidak logik disitu. dengan sikap cengeng ni nak jadi tentrra memanglah agak tidak masuk akal dengan diri i yang is manja ini. then, saya ambil course sarjana muda kerja sosial di UUM. dan dan tu cita cita nàk jadi kaunselor. alahai.... apa la nak jadi. sungguh tidak trtap iman dihati. bila fikir fikir saya sendiri yang always adabkonflik dalaman dengan diri sendiri macam mana nak jadi kaunselorbkan. then saya ubah cita cita lagi. kali ni nak jadi lecturer pulak. pulak dah.

tapi bila dah bekerja lain pulak jdinya. saya pernah kerja dengan wakil rakyat. masa tu tekanan kerja ya Allah x tahu nak cakap macam mana. kerja saya lebih kepada politik. ikot dato sana sini. setiap kali dato turun melawat kawasan wajib kena ikut. kadang kadang kerja yang x logik pun kena buat. hal peribadi or famili dato pun kita kena involve. apakah? time tu sangatlah raasa diti dipergunakan. stress x payah cakaplah. selalu kena marah dengan p.a dato. dengan ketua penyelia, dengan penyelia lagilah. saya x tahu kenapa penyelia saya tu suka sangat marahsaya. memang dia tu jenis bajet gud gud u know. very thevery menyampah kat dia.  masa tu lah cita cita saya berubah terus. nak jadi bos pulak. pasal nak marah orang suka hati saya.nak rasa macam mana bestnya dapat marah orang x tentupasal kan.. haha. teruk betullah. akhirnya akibat trkanan kerja yg melampau, saya x tahan then saya berhenti. masa tu saya sedat. politik bukan bidang saya. saya sesekali x akan terlibat lagi dengan kerja kerja politik. ini janji saya.

ok baiklah. saya sedar yang saya ni  berjiwa sensitif lagi penyayang. ok silakan muntah. baldi ada kat tepi tandas.saya sangat menyukai kanak kanak. even budak tu x adorable sekalipun saya boleh jatuh sayang. x macam adik saya. duka budak budak comel je. kalau bidak tu x comel jangan haraplah dia nak suka. apa lagi nak cuit. nak cuim lagilah tak. ada jugak orang macam ni kan? hihi. saya pulak x kisah. asalkan budak tu bersih saya suka. x comel pun x pe. salkan nampak terurus. bukan nampak macam budak yg ibu dia x cakna. jadi sejak itilah saya simpan cita cita nak bukak taska. tapi xnaaklah jadi pengasuh. nak jadi owner. yg ada pekerja. yang boleh marah pekerja yg x jaga kanak kank dengan baik. masih lagi nak jdi boss yg boleh marah pekrja . haha. tapi nak realisasikan bukan sesuatu yg mudah. berdoa je lah moga impian ini akan tercapai.adik saya pernah cakap one day dia nak bukak rumah untuk jaga orang orang tua. menarik jugak kan? insyaallah suatu hari nanti. doakan okeh!

2 comments:

  1. malu nak ngaku tp sy lg la xde cita2 dr kecik.. dr taun ke taun dok pk cita2 apa.. haha.. tp dulu masa sekolah menengah dok brangan nak jd pelukis la.. nak jadi penulis novel la.. artistik betul.. jiwa romantik la katakan.. hehe..

    ReplyDelete
  2. Kihkih.. x terjangkau ratna dulu nk jd mcm mell. Time sekolah yg ada dlm kpala cikgu, doktor, polis bla bla..very the very tipikal

    ReplyDelete