22/05/2013

saya muhasabah diri sendiri

pernah tak korang kenal seseorang yang kadang kadang suka cari silap korang? suka cakap lepas? suka sindir menyindir? tapi tetiba dia buat kebaikan pada korang hingga korang x mampu nak balas balik budi baik dia sampai mati sekalipun. pernah x? 

inilah situasi yang sedang saya lalui sekarang. saya rasa dia tak pernah suka kat saya. sampai kadang kadang saya tertanya apa ya silap saya pada dia. tapi dalam sekelip mata dia mampu menjadi seorang manusia yg paling memahami apa yg saya lalui. yg boleh menangis bersama sama saya. yg mendengar luahan hati saya. x tercapai dek akal saya kadang kadang dengan semua ini.

itulah manusia. Allah x jadikan kita sempurna. Allah mencipta kita berbeza beza. kenapa? Allah mencipta ada yg kaya ada yg miskin. kenapa? Allah mencipta ada yg bijak dan ada yg kurang bijak. kenapa? Allah mencipta ada yg sakit ada yg sihat. kenapa? kenapa? kenapa? sehingga kadang kadang kita khilaf. merasakan Allah itu tidak adil. subhanallah. selalu kita berburuk sangka dengan Penguasa seluruh alam. astaghfirullah. ampunkan dosa dosa ku ya Rabbi. walhal semua ini ada hikmah yang tersembunyi. supya kita saling melengkapi sesama kita. am i rite? 

kadang kadang perjalan hidup kita yg dah tertulis x seperti yg kita rencanakan. kita siapa nak menolak takdir? kalau x percaya pada qada dan qadar runtuhllah iman saya. kalau asyik nak menyalahkan takdir derhakalah sayavpada Allah. rasanya kalau diberi pilihan tiada orang yg nak ditimpa dugaan berat berat. tiada orang yg nak jalani hidup yg sukar.tapi siapa kita nak tolak   takdir? since kita belum dilahirkan lagi Allah dah tulis perjalanan takdir kita. selamat atau celaka kita semua dah termakktub dibawah kekuasaanNya. sebagai hamba wajib kite terima dengan sabar. bertaakal dan sentiasa berbaik sangka dengan Allah. jangan sesekali kita simpan dendam dengan takdirNya.

saya tulis entri ni sebab nak ingatkan diri. nak teguhkan iman.  semoga saya tergolong di kalangan manusia yang sentiasa berserrah diri pada Ilahi.amin. Allah x akan sesekali menguji kita sesuatu yg diluar kemampuan kita.ujian Ilahi tanda kasihNya keppada kita. jdi, bersyukurlah jika diuji.

2 comments:

  1. sy lbih suka hidup dengan seadanya.. walau apapun perjalanan hidup kita ALLAH yg tentukan.. jalani dengan sebaiknya..

    ReplyDelete
  2. Ya..untung nasib hidup kita terserah pd Allah

    ReplyDelete