15/05/2013

tentang adeeb

tiap tiap hari saya tulis blog sekarang. mungkin hormon rajin tengah aktif kut. pdahal bukan banyak sangat hal yg nak diceritakan. takpelah, nanti bila dah tua and buka blog mesti tersenyum sendiri sebab ini semua nanti hanya jadi kenangan. am i rite?

tetiba tergerak hati nak buat entry pasal adeeb. ni tanda kasih sayang mama yang x berbelah bahagi buat satu satunya anak mama. ( ok fine, buat masa ni anak baru adeeb sorang. wink! )

mengandungkan adeeb tidak mudah. melahirkan adeeb seribu kepayahan. membesarkan adeeb sejuta dugaan menjengah. tapi mama tabah. sebab adeeb kekuatan mama. adeeb lah racun dan adeeb juga penawar. suatu masa dulu tak pernah terlintas di hati mama yg mama akan mengasihi  satu nyawa lain melebihi nyawa mama sendiri. tak pernah terjangkau di fikiran mama yang mama akan melindungi seseorang lebih dari segalanya. tak pernah mama terfikir yang mama akan berkorban apa aje yang ada dalam dunia ni demi adeeb.

membawa adeeb selama empat puluh minggu mengandung bukan senang. mama boleh dikatakan lebih banyak melaluinya sendiri. ada orang mengandung selalu nak marah tak tentu pasal. mama juga macam tu. tapi dengan kuasa Yang Maha Esa mama mampu mengawalnya. ntah dari mana datanng kekuatan pun x tahu. mungkin tinggal dengan mertua mendorong kita lebih menjaga adab dan tingkah laku.

melahirkan. hanya Allah yang tahu. rasanya seperti mungkin akan terpisah sudah nyawa dari jasad. menanggung kesakitan hampir dua puluh empat jam. doktor sendiri mengesahkan pada opah yang mama payah nak bersalin. sulit sepanjang proses dari start di induce. ama yg paling last keluar dari labour room pada lapan belas june itu. dan lagi adeeb tiba tiba dikhabarkan kritikal di nicu. hati ibu mana yg x luluh melihat anak yang dikandung lemah berselirat denngan wayar sana sini dalam incubator. dada adeeb berombak kencang seperti x cukup oksigen. masa tu dalam hati mama hanya mampu berkata " adeeb anak mama jangan tinggalkan mama."

kadang kadang mama pun x tahu macam mana mama mampu lalui semua itu. nurse kat hospital pernah cakap " tabahnya awak. bersalin seorang diri. anakk sakit. suami jauh. macam mana awak hadapi sendiri ye ? kalau saya pun belum tentu boleh even saya nurse terlatih. " ntah. saya sendiri pun x tahu. Allah menolong saya. saya percaya itu.

doa mama, jdilah anak yg soleh, adeeb. adeeb x ada dosa dengan mama. dan x akan pernah ada dosa dengan mama. sebab mama sentiasa ampunkan dosa adeeb dan redha mama sentiasa akan mengiringi perjalanan hidup adeeb. sentiasa.adeeb anugerah terhebat dari Allah buat mama.

4 comments: