18/06/2013

happy birthday, Adeeb!

today is adeeb's birthday. i cant believe how fast masa berlalu. tup tup already one year i be a beautiful and gojes mummy. ok fine, ugly mummy. haha. just joking! did u know how happy i am ? i still remember one year ago at this time saya seang menanggung kesakitan untuk melahirkan. but that is such a beautiful moment that i have in my life. i never forgot! ok lets me flashback.  always buat my tears bergenang genang. wuuuu...

setelah 40 weeks pregnant i still tak sakit nak bersalin. masih teda tanda tanda baby nak keluar. how stress i am at that time bila melihat teman teman seangkatan sudah ramai yg bersalin. then i admit ward. doctor rohani, pakar kat hospital kemaman ambil keputusan untuk meng'induce me. she said better induce coz ibam on gdm diet control. ok i just follow the suggestion. she know better then me rite? induce je, few minutes i can feel the contraction. huhu...sakit sakit sakit... x senang duduk. baring tak kena, duduk tak kena, berjalan tak kena... menggelisah saje. tapi jalan baru 1cm. kuciwa. then makan tengahari dengan penuh selera rven sakit. haha. bab makan tak tolak. time tu i am 80 kg. redho saja melihat diri ini umpama gergasi. dalam hati duk terfikir aku ni confirm akan mengikuti jejak ibuku yg dari slim jadi setambun lepas da anak. pasrah sajalah. jam tiga petang doctor diana called to check jalan.and she tell me baru 3cm but dia akan buat jalan sikit supaya jadi 4 cm and i will sent to labour room. kat labour room doctor najmi cek sudah 5 cm lalu beliau terus memecahkan air ketuban. terus nak teran baby. tapi doctor cakap belum sampai masa. teranlah macam mana pun anak takkan keluar lagi. dan dikuatiri saya akan mengalami banyak kekoyakann disamping kepala anak will benjol because terlanggar pintu rahimnyg tak sempurna lagi bukaannya. then saya requestvnak tido mengiring sebab takut terteran baby sensorang. saya x sedar how much i press the red button called nurse sebab tak tahan. yang saya sedar tetiba saya dengar azan dan tanya doctor dah asar ke? doctor told me dah isyak. terkezut mak. huhu. akhirnya tepat jam 9 malam doctor cakap dah boleh teran. kat sini lagilah stress sebab bila dah boley teran taknak pulak baby ni kuar. hihi. sampai saya cakap x boleh..x boleh...x boleh dah...yg membuatkan staffnurse hangin and motivate me jangan cakap tak boleh! sian baby nak jumpa mama ni. mesti boleh! then tengok saya menderita sangat dekat sejam teran baby stil x deliver, salah seorang nurse panjat tepi katil dan push my tummy disamping saya teran sekuat hati. keluar jugak si debab 3.58 kg dengan jayanya. tapi nurse p
otong tali pusat then terus lari keluar and terjerit jerit dalam istilah perubatan yg saya tak paham. masa tu dalam hati tertanya tanya kenapa tak da pun babby d
i letak kat dada saya dengan darah darah maacam ibu ibu kat ward cakap? saya tanya nurse yg jahit jahit saya yu mana anak saya. anak saya boy ke girl...tp dia cakap jap ye ibu. ..nanti doctor cakap dengan ibu.paling hairan napa x dengar my baby menangis. then doctor datang cakap anak saya lelaki tapi lemas. sekarang dah ok tapi kena duk kat nicu. ok lega. ingatkan apa.keesokkan lepas sorang doctor dataang cek me barulah clear pasal kondisi anak saya time tu. rupanya adeeb bukan setakat lemas, tapi sudah tertelan najis dah tebelit tali pusat dengan tiga lilitan di leher. masa tu saya tasa down n  trfikir mungkinkah sebab lama sangat saya teran sebab tu anak terlilit tali pusat? tengah hari saya pergi ke unit nicu dan tengok petmata hati rsa nak tumbang kat situ kalo x kuat. hancur luluh hati daya tengok deeb tersekat sekat nak bernafas. mata dia layu je pandang saya. gugur airmata tengok keadaan dia. saya usap usap badan dia dengan tangan sebab nurse cakap saya x boleh dukung dia pasal doctor x benarkan adeeb dikeluarkan dari incubator. dalam hati saya macam mana saya nak cakap kat husband yang anak kami kritikal. macam mana saya nak tunjuk gambar anak kat suami..macam mana saya nak lalui ni sensorang. famili member yg lain datang melawat semua x boleh tengok. sampai saya pesan dekat mak tolong jangan bagi sesiapa datang nak melawat. saya tengok dalam nicu tu adeeb yg palling tenat. even baby lain seorang demi seorang dah discharged and just tinggal adeeb je seorang kat nicu and still in incubator. saya mengadu kat mak dan abah saya dan abah pujuk cakap tak apa at least nurse and doctor akan fokus pada adeeb sorang. entahlah..susah saya nak lupakan saat saat tu..

mungkin ada yang cakap saya ni over ke apa tapi biarlah. memang bukan saya seorang yang ada anak.terpulang macam mana korang nak menilai saya. saya tak kisah. anak sayaseorang je. seluruh kasih sayang saya tertumpah pada adeeb. emas permata pun tak setanding adeeb. dan saya rasa semua ibu sanggup berganti nyawa demi anak.

doa saya sempena hari lahir adeeb yg pertama ni semoga anak saya sentiasa dalam lindungan Ilahi. semoga menjadi anak yg soleh. semoga berbahagia di dunia dan akhirat. mama halalkan setiap titis susu yang mama beri untuk adeeb..mama halalkan stiap titik peluh mama dalam membesarkan kamu. nak. mama sayang adeeb. sayang sangat sangat. Allah paling tahu apa yang da dalam hati mama. macam mana mama sanggup bekorban apa saja demi kamu, sayang.....


SELAMAT HARI LAHIR SAYANG...
ALLAH BLESS YOU, SON.



3 comments:

  1. sekejap je masa berlalu.. dah setahun abam adeeb..
    sedih pulak baca saat2 getir adeeb.. kite even syukrii just jaundis tinggi. n kt nicu jugak.. pun tak tertahan dah hati.. ni dok dlm incubutor lg sedihh..
    Alhamdulillah adeeb membesar dgn sehat dan kuat.. umi syukrii doakan abam adeeb terus membesar dgn cemerlang dan gemilang.. selamat hari lahir sayang!

    ReplyDelete
  2. Kadang macam tak sedar dah setahun jd ibu. Mmg stp saat kot rtna x pnh lupa pengalamn lahirkan adeeb. Rsanya mell pun x pnh lupa pengalamn lahirkan syukrii rite? Thanks untie mell....

    ReplyDelete
  3. Hi ratna..i skrng sama mcm condition u dlu..ada harapan ke baby nk survive sihat? Sbb dr ckp mcm i tak ade harapan..

    ReplyDelete